Werkstress... wat nu?

Foto blog 'Werkstress... wat nu?' | energetic flow

Tegenwoordig is de druk en het tempo op de werkvloer hoger dan ooit. Iedereen weet dat en is zich daarvan bewust. Of toch niet? Hoe bewust kijk je naar de situatie waarin je zit? Sta je wel eens stil bij de stress die het oplevert? Of ga je gewoon door en neem je het voor lief, als een feit?

Veel mensen nemen het voor lief en zijn loyaal naar hun werkgever, maar vooral naar hun collega’s. Ze gaan dag in dag uit door, want het werk gaat ook door. Maar is dat wel zo verstandig als je langdurig stress ervaart?

Kijk eens naar de gevolgen die de stress heeft. Stel dat JIJ werkstress hebt. En je bent getrouwd en hebt een aantal kinderen die op de lagere school zitten. Dan stopt de stress niet zodra je thuis bent. Waarschijnlijk kom je thuis na je werk en heeft het invloed op hoe je je voelt. Op hoe je kijkt naar de klussen die thuis geklaard moeten worden. Op hoe je met je partner omgaat en hoe je op je kinderen reageert. Je kijkt misschien tegen het huishouden op, hebt geen puf om de strijk nog te doen en bent kortaf tegen de mensen om je heen.

 

Is dat wat je wilt? Wat je de komende jaren wilt blijven doen? Hoe lang heb je al werkstress? Kijk eens naar de afgelopen weken, maanden en jaren. Hoe lang heb jij stress? Is dat af en toe eens een paar dagen of houdt het al weken, maanden of zelfs jaren aan? Als je af en toe eens onder druk staat door een project of event waaraan je werkt, dan spreek je over gezonde werkstress. Dan kan deze je een boost geven waardoor je extra veel voor elkaar krijgt in beperkte tijd. Dan is het van voorbijgaande aard.

Maar als je langdurige werkstress hebt, heeft het effect op je lichaam. Letterlijk. Niet alleen in de zin dat je sneller moe bent en misschien sneller vatbaar bent voor een griepje of een koortslip. Je lichaam maakt bij langdurige stress ook te lang stresshormonen aan.

Je kent dit voorbeeld vast wel: in de oertijd kreeg je lichaam een stressreactie op het moment dat er bijvoorbeeld een beer voor je neus stond. Het lichaam maakte hormonen aan die ervoor zorgden dat je bevroor òf vluchtte òf gingen vechten. Vanuit overlevingsdrang. Het was noodzakelijk dat je lichaam je alert maakte.

 

Het lichaam werkt nog steeds hetzelfde, maar de situatie is sterk veranderd. De stressreactie ontstaat nog, maar bij langdurige werkstress duurt de reactie zo lang dat het negatief effect heeft. Je spant onder andere je spieren aan, omdat je lichaam denkt dat het in staat van paraatheid moet zijn. Als dat lang aanhoudt, krijg je bijvoorbeeld hoofdpijn of rugpijn. Heb je lichamelijke klachten? Kijk dan goed of het een lichamelijke oorzaak heeft of stress gerelateerd is.

 

Het belangrijkste rond langdurige werkstress is: KOM IN ACTIE!

Zorg ervoor dat je het doorbreekt. Bekijk wat het veroorzaakt, zodat je de situatie kunt aanpassen. Via coaching kun je kijken wat ervoor zorgt dat jij lang stress ervaart. En wat je daaraan kunt veranderen. Hoe je weer de controle krijgt. En hoe je op en buiten je werk weer kunt genieten.