Zin maken

Foto blog 'Zin maken', energetic flow | Foto credits: Jess Watters

Wat is er nodig om zin te kunnen maken?

Stel dat je werkt voor een werkgever waarbij je met klanten en met collega's te maken hebt. Dan vindt je werkgever het belangrijk dat je goed kunt samenwerken met je collega's en dat je vriendelijk en servicegericht bent naar de klanten. Het liefst heeft een werkgever dat alle medewerkers goed met elkaar omgaan en oog hebben voor de klanten, maar iedere persoon zit anders in elkaar.

Misschien heb je een hekel aan klantcontact. Misschien heb je een hekel aan die ene collega. Misschien heb je een hekel aan die ene taak. Toch zal je werkgever willen dat je jouw taak uitvoert, want daarvoor ben je aangenomen!

 

Deze week was ik bij een bedrijf en wilde ik wat advies hebben. Je verwacht dan dat je als klant geholpen wordt, dus ik ging naar de balie toe. Achter de balie stonden twee dames, die wat afstandelijk keken. Eén van de twee meldde mij dat ze gingen pauzeren en vroeg aan een derde collega af zij de balie wilde overnemen. De tegenzin schreeuwde van haar gezicht en ze wilde me amper aankijken! Wat is dat nou voor gedrag voor iemand die mensen aan de balie hoort te helpen? Ze had er duidelijk geen zin in.

Haar taak toch maar serieus nemend, kwam ze naar me toe en ik gaf aan dat ik graag advies wilde krijgen over iets, waarop ze direct verbitterd reageerde: "Ja, dan moet je dus toch een andere collega van mij hebben, want ik kan daar geen advies over geven." Op zich prima, maar de manier waarop het liep beviel me niet. Ik heb uiteindelijk op de vierde collega gewacht en kreeg van hem netjes advies. Toch bleef ik achter met een vreemd gevoel.

 

Voelbaar effect

Het energetisch effect dat mijn bezoek aan het bedrijf op mij had, was alles behalve positief. Als je oog hebt voor non-verbale communicatie of als je hoogsensitief bent of in het bezit bent van voelsprieten, merk je direct dat minstens 3 van de 4 collega's geen zin had. De vierde deed zijn werk, al vraag ik me af of hij wél zin had in zijn werk. En ja, ik weet dat ik niet hun hele verhaal ken, dus wie weet speelt er iets anders. Toch bleef ik met dit vreemde gevoel achter. Interessant.

 

Dit brengt mij in ieder geval met een bruggetje naar het volgende: 'zogenaamd' zin maken is niet genoeg.

Albert Mehrabian (wetenschapper) deed onderzoek naar non-verbale communicatie. Hij benoemd nadrukkelijk dat je niet kunt zeggen hoeveel procent je non-verbaal communiceert, omdat het sterk afhangt van de situatie, het onderwerp en de persoon. Wel is duidelijk naar voren gekomen dat de woorden die je gebruikt een kleinere onderdeel van je communicatie zijn dan je stemgebruik, gezichtsuitdrukking en lichaamstaal.

Om terug te gaan naar mijn bezoek aan het bedrijf: ook al werd gezegd dat de dames gingen lunchen en een collega mij zou helpen, ook al kwam collega 3 naar mij toe, ook al hielp collega 4 mijn uiteindelijk, ik voelde in al mijn cellen dat ze liever niet hadden dat ik contact met ze zocht. Dat ze liever niet hadden dat ze iets voor mij moesten doen, want ze hadden er geen zin in. Ongeacht de reden, brachten ze dit gevoel over. Iets waarvan je als werkgever zou zeggen dat je liever niet hebt dat je personeel zich zo gedraagt.

 

Wat als jij één van die collega's was? Wat als het op een andere manier kan? Wat als het niet ingewikkeld hoeft te zijn? Wat als je hier zelf makkelijker en sneller invloed op kunt hebben dan je zelf voor mogelijk houdt?

 

Praktisch aanpakken

Wat doe je als je geen zin hebt en toch je taak 'moet' uitvoeren? Hoe zorg je ervoor dat je tegenzin niet, of in ieder geval zo min mogelijk, voelbaar is voor de ander? Wat is jouw aanpak daarin?

 

Mijn aanpak is tweeledig.

Aan de ene kant weet ik dat het je kan helpen om een eenmalige rotklus in je agenda in te plannen, zodat je er echt aan begint en je het af kunt ronden en er vanaf bent. Je kunt er bij een terugkerende klus voor kiezen om een werkmasker bij jezelf opzetten. Zolang je dat bewust doet is het geen probleem. Als je het onbewust doet raak je op termijn van jezelf verwijderd. Dat is niet de bedoeling.

Een werkmasker zorgt er als het ware voor dat je jezelf in een andere rol zet, waarin je doet alsof je geen tegenzin hebt. Een kapper kan bij zichzelf bijvoorbeeld tijdens een off-day een werkmasker opzetten, zodat hij vrolijk en vol aandacht met zijn klanten om kan gaan. Zodra de klanten weg zijn en hij naar huis gaat, kan hij zijn masker weer afzetten. Iets wat hij bewust kiest. Het helpt de kapper om zijn dag door te komen en het helpt hem de klanten het gevoel te geven wat ze graag ontvangen bij een kapper.

 

De andere kant die ik wil benoemen, is dat het belangrijk is om te kijken of je vaak tegenzin hebt en wat die tegenzin creëert. Vooral als het om terugkerende taken gaat. Het geeft je veel inzichten en het geeft je direct keuzes. Misschien ontdek je een patroon, want de emotie van tegenzin kan je precies aanwijzen wat dat patroon is. Misschien ontdek je zo waar je tegenzin vandaan komt en vertelt het je dat het tijd is om op dat vlak iets te veranderen. Misschien wijst de emotie van tegenzin precies een pijnpunt aan waar je al heel lang omheen aan het draaien bent en realiseer je je dat het te maken heeft met een overtuiging die niet jouw waarheid hoeft te zijn!

 

Advies

Foto afstemkwartiertje Patricia van Gerwen, energetic flow

Mijn advies is: kies bewust voor een werkmasker als dat goed voelt EN kijk wat de tegenzin je aan komt wijzen. Als je voor een werkmasker kiest is het belangrijk om te weten dat het oké is om jezelf even anders voor te doen dan hoe je je voelt. Voel je daar niet schuldig over, je hebt het recht om jezelf te camoufleren als dat nodig is om jezelf te beschermen.

 

Weet ook dat je overtuigingen heel gemakkelijk om kunt buigen. Weet dat je ze kunt ontdekken en transformeren EN dat je stressvolle situaties kunt neutraliseren. Daarmee zorg je er direct (in één sessie) voor dat je geen tegenzin meer hebt of weet wat je ermee wilt of kunt doen. (klik hier voor meer informatie)

 

Mocht je jouw situatie met mij willen afstemmen, dan kun je me bellen op 06-14760540 of plan een gratis telefonisch afstemkwartierje in. Je kunt me ook een e-mail sturen. Aan jou de keuze!

 

 


Reactie schrijven

Commentaren: 0